Värioppi — Didaktinen osa
Goethe, Johann Wolfgang vonTuotetiedot
Nimeke: | Värioppi — Didaktinen osa | ||
Tekijät: | Goethe, Johann Wolfgang von (Kirjoittaja) Holmberg, Pirkko (Kääntäjä) Räsänen, Pajari (Kääntäjä) |
||
Tuotetunnus: | 9789518516715 | ||
Tuotemuoto: | Kovakantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Hinta: | 35,00 € 24,50 € (22,27 € alv 0 %) Alin 30 pv hinta ennen kampanjaa 35,00 € |
||
|
|||
Lisätiedot
Kustantaja: | Teos |
Painos: | 2023 |
Julkaisuvuosi: | 2019 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 324 |
Tuoteryhmät: | Tietokirjallisuus Musiikki ja taide |
Kirjastoluokka: | 53.66 Värioppi |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | värioppi, värit, havaitseminen, väriaineet |
Esittelyteksti
Maailmankirjallisuuden klassikoihin lukeutuvan Johann Wolfgang von Goethen elämäntyöhön kuuluivat myös luonnonfilosofiset tutkimukset, joista huomattava osa kohdistui optiikkaan ja värioppiin. Niiden tuloksena ilmestyi vuonna 1810 Zur Farbenlehre, jonka keskeisin ja laajimman vaikutuksen tehnyt,
niin kutsuttu didaktinen osa julkaistaan nyt ensi kertaa suomeksi nimellä Värioppi. Omassa tutkimuksessaan Goethe on hyvin kriittinen siihen asti vallalla ollutta Isaac Newtonin optiikkaa ja värejä koskevaa fysikaalista ajattelua kohtaan, mistä Goethea on sittemmin paljon arvosteltukin. On kuitenkin
huomattava, että Goethen lähtökohdat ovat aivan toiset kuin Newtonin, joka tutki valoa fysikaalisena ilmiönä. Goethe puolestaan ajattelee värejä nimenomaan havaittuina asioina. Goethen suurtyö onkin osoittautunut vaikuttavimmaksi nimenomaan kuvataiteessa ja laajemminkin inhimillistä havaintoa tutkivissa perinteissä.
niin kutsuttu didaktinen osa julkaistaan nyt ensi kertaa suomeksi nimellä Värioppi. Omassa tutkimuksessaan Goethe on hyvin kriittinen siihen asti vallalla ollutta Isaac Newtonin optiikkaa ja värejä koskevaa fysikaalista ajattelua kohtaan, mistä Goethea on sittemmin paljon arvosteltukin. On kuitenkin
huomattava, että Goethen lähtökohdat ovat aivan toiset kuin Newtonin, joka tutki valoa fysikaalisena ilmiönä. Goethe puolestaan ajattelee värejä nimenomaan havaittuina asioina. Goethen suurtyö onkin osoittautunut vaikuttavimmaksi nimenomaan kuvataiteessa ja laajemminkin inhimillistä havaintoa tutkivissa perinteissä.