Rohkea kauppajätti — Keskon historia
Komulainen, AnitraTuotetiedot
Nimeke: | Rohkea kauppajätti — Keskon historia | ||
Tekijät: | Komulainen, Anitra (Kirjoittaja) | ||
Tuotetunnus: | 9789523882089 | ||
Tuotemuoto: | Kovakantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Ilmestymispäivä: | 28.11.2023 | ||
Hinta: | 32,40 € 22,68 € (19,89 € alv 0 %) Alin hinta 30 pv aikana 22,68 € |
||
|
|||
Kustantaja: | Siltala |
Painos: | 2023 |
Julkaisuvuosi: | 2023 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 384 |
Tuoteryhmät: | Tietokirjallisuus Historia |
Kirjastoluokka: | 69.3 Markkinointi. Kauppa |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | kauppa-ala, kauppaketjut, konsernit, suuryritykset, pörssiyhtiöt, vähittäiskauppa, tukkukauppa, päivittäistavarakauppa, elintarvikeliikkeet, rautakaupat, autokauppa, keskusliikkeet |
Kesko syntyi vuonna 1940. Ensimmäinen suurtehtävä oli osallistua maan ruokahuollon turvaamiseen sotavuosina. Kesko panosti ensimmäisenä itsepalvelumyymälöihin ja nimesi ne valintamyymälöiksi. Kauppajätistä kasvoi suomalaisen tietotekniikka-alan pioneeri: se lähetti maan ensimmäisen telexin vuonna 1964.
Kesko keksi monia suomalaiseen kulttuurihistoriaan iskostuneita ilmiöitä. Pirkka-lehti julkaisi ensimmäisen legendaarisen niksinsä vuonna 1974. Pirkka-tuotteiden myyntiä siivitti ”Ole tarkka, ota Pirkka” -slogan. Ikimuistettaviksi mainoshahmoiksi kohosivat Mustan Pörssin Topi, Vaatehuoneen Simo ja tietysti K-kaupan Väiski.
Kauppajätti oli maan suurin yritys liikevaihdolla mitattuna 1960-luvulla. Johtoasema piti läpi vuosikymmenten. Nykyisinkin Kesko on maan viiden suurimman joukossa. Kotimaa kävi pieneksi jo 1990-luvulla. Kauppajätti laajeni Pohjoismaihin, Baltiaan ja Venäjälle. Perinteinen ruokabisnes ei riittänyt, vahvoiksi toimialoiksi kohosivat myös rauta-, auto- ja urheilukauppa. Miten kasvu kauppajätiksi onnistui? Mistä kumpusi yli 80 vuotta kestänyt menestys? Näihin kysymyksiin Anitra Komulainen vastaa asiantuntevassa ja mukaansatempaavassa teoksessaan.
Kesko keksi monia suomalaiseen kulttuurihistoriaan iskostuneita ilmiöitä. Pirkka-lehti julkaisi ensimmäisen legendaarisen niksinsä vuonna 1974. Pirkka-tuotteiden myyntiä siivitti ”Ole tarkka, ota Pirkka” -slogan. Ikimuistettaviksi mainoshahmoiksi kohosivat Mustan Pörssin Topi, Vaatehuoneen Simo ja tietysti K-kaupan Väiski.
Kauppajätti oli maan suurin yritys liikevaihdolla mitattuna 1960-luvulla. Johtoasema piti läpi vuosikymmenten. Nykyisinkin Kesko on maan viiden suurimman joukossa. Kotimaa kävi pieneksi jo 1990-luvulla. Kauppajätti laajeni Pohjoismaihin, Baltiaan ja Venäjälle. Perinteinen ruokabisnes ei riittänyt, vahvoiksi toimialoiksi kohosivat myös rauta-, auto- ja urheilukauppa. Miten kasvu kauppajätiksi onnistui? Mistä kumpusi yli 80 vuotta kestänyt menestys? Näihin kysymyksiin Anitra Komulainen vastaa asiantuntevassa ja mukaansatempaavassa teoksessaan.